Оголошення Пенсійного фонду

Друк

 

Про пенсійне забезпечення та обслуговування полтавців з особливими потребами

 

Життя складається так, що сьогодні все більше людей у нашій державі потребують пенсії через настання інвалідності. За даними Державної служби статистики, ця біда торкнулась близько п’яти відсотків наших співвітчизників, або понад 2,7 млн. осіб.

Як свідчить аналіз, на Полтавщині частка осіб з особливими потребами у загальному контингенті пенсіонерів становить нині близько 21%, що надає цій проблемі особливої гостроти і потребує додаткової уваги з боку владних органів.

Упродовж останніх трьох років у нашому краї при зменшенні загального контингенту пенсіонерів з 438,2 до 417,4 тисяч, кількість осіб, що одержують пенсії по інвалідності, поступово збільшилася з 78,5 до 86,9 тисяч. Отже, зростання суттєве – понад 8 тис. людей, яких необхідно усебічно адаптувати та інтегрувати в суспільство, довести, що вони є повноправними громадянами своєї держави, рівними серед рівних.

28 жовтня під головуванням Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля пройшла “Година безбар’єрності з міністрами”. Членам Уряду був презентований “Довідник безбар’єрності” - гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар’єрної мови. Він створений за ініціативи першої леді Олени Зеленської у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.

Структура Довідника включає в себе чотири розділи: “Складові безбар’єрності”, “Правила мови”, “Словник” та “Безбар’єрний календар”. 

Головне завдання посібника (https://bf.in.ua ) – зробити поняття більш зрозумілими та зібрати їх в одному місці, надавши роз'яснення основних принципів безбар’єрності, правил комунікації та словник базових термінів.

Згаданий проєкт стане посібником з коректного спілкування, який можна доповнювати, він доступний для використання та цитування. Тож давайте усі разом оволодівати новими нормами безбар’єрної мови за допомогою «Довідника безбар’єрності»!

На знак поваги до людей з особливими фізичними потребами з нагоди Міжнародного дня людей з інвалідністю, який світ щороку відзначає 3 грудня, на державному рівні відбуваються різноманітні тематичні заходи. Компетенцією ж органів Пенсійного фонду є здійснення у встановленому чинним законодавством порядку матеріального забезпечення зазначеної категорії осіб у вигляді пенсій, соціальних допомог, надбавок і підвищень за рахунок коштів Пенсійного фонду України та Державного бюджету України.

Отже, на сьогодні в Полтавській області нараховується майже 87 тис. осіб з особливими потребами, у числі яких 4,2 тис. колишніх військовослужбовців. Середній розмір пенсії людей з інвалідністю всіх категорій складає 3677 грн. Середня пенсійна виплата осіб з числа представників силових структур, які мають інвалідність, зазвичай є значно вищою і становить 9240 грн.

У загальній кількості людей, до яких в ці дні привернута особлива увага суспільства, окрему групу осіб з обмеженими можливостями – близько 6 тис. громадян - становлять інваліди війни. Середня пенсія людей даної категорії – понад 11,8 тис. грн. Причому на тлі ситуації, яка склалася в країні після 2014 року, дедалі збільшується чисельність тих, хто отримав каліцтво в зоні АТО/ООС.

Відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон), пенсія по інвалідності призначається в разі настання інвалідності, що спричинила повну або часткову втрату працездатності за наявності страхового стажу, визначеного статтею 32 Закону.

Пенсія по інвалідності призначається незалежно від того, коли настала інвалідність: у період роботи, до влаштування на роботу чи після припинення роботи.

Причина, група, час настання інвалідності, строк, на який вона встановлюється, визначаються органом медико-соціальної експертизи згідно із законодавством.

Залежно від ступеня втрати працездатності визначено три групи інвалідності.

Згідно з ч. 1 ст. 33 Закону пенсія по інвалідності залежно від групи інвалідності призначається у таких пропорціях від умовної пенсії за віком:

-        інвалідам І групи – 100%;

-        інвалідам ІІ групи – 90%;

-        інвалідам ІІІ групи – 50%.

До заяви про призначення пенсії надається пакет документів, перелік яких визначено Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону.

Для того, щоб пенсія по інвалідності була призначена з дня встановлення інвалідності, заяву на призначення пенсії слід подати до будь-якого відділу обслуговування громадян (сервісного центру Фонду) не пізніше трьох місяців з дня встановлення інвалідності.

Органи Пенсійного фонду своєчасно здійснюють призначення та виплату пенсій, впроваджують нові форми і методи обслуговування: зустрічі за місцем проживання громадян чи їх тимчасового перебування на стаціонарному лікуванні, виїзні прийоми в об’єднаних територіальних громадах, надають роз’яснення в режимі «гарячих» телефонних ліній тощо. Усвідомлюючи, наскільки важко дається людям з інвалідністю вирішення найпростіших життєвих потреб, обслуговування інвалідів І групи здійснюється пенсійною службою області за місцем їх проживання, що дозволяє своєчасно реалізувати право цих осіб на пенсійне забезпечення.

Пенсіонерів і застрахованих осіб регіону обслуговують нині фахівці 17-ти відділів/секторів (сервісних центрів), які розміщені в 27-ми населених пунктах. Крім того, на базі 48-ми об’єднаних територіальних громад, центрів надання адмінпослуг та «прозорих офісів» функціонують 56 віддалених робочих місць працівників Фонду.

Покращення умов обслуговування та доступність послуг, що надаються громадянам, у тому числі особам з інвалідністю, є одним із пріоритетних напрямів діяльності Головного управління. За 11 місяців п.р. відділами обслуговування громадян надано понад 321 тис. послуг, з них на віддалених робочих місцях - 1407. Надані вичерпні відповіді на 10,7 тис. письмових звернень громадян, здійснено близько 63 тис. телефонних консультацій. Зафіксовано понад 140 виїзних прийомів до осіб з обмеженими фізичними можливостями, осіб з інвалідністю по зору та осіб, яким виповнилося 80 і більше років.

У зв’язку із обмежувальними заходами, які тривають в Україні другий рік поспіль, виплата всіх пенсій і допомог людям, у яких на період карантину припадає перекомісія МСЕК і ЛКК щодо встановлення інвалідності й перепризначення (продовження) пенсій та допомоги на новий період, продовжується без заяв та будь-яких документів. На даний час кінцевою датою такого періоду є 31 грудня п.р. Отже, виплата пенсій по інвалідності, призначених відповідно до законів України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не припиняється. Після закінчення терміну дії карантину Головне управління Пенсійного фонду України у Полтавській області здійснить перерахунок розміру виплаченої пенсії на підставі результатів переогляду медико-соціальної експертизи.

На контролі в Головному управлінні перебуває питання доступності пенсійних установ для людей із особливими потребами. Задля розвитку інклюзивного середовища в чотирьох приміщеннях, де розміщені сервісні центри, у поточному році завершено ряд ремонтних робіт, пов`язаних із приведенням до стандартів обслуговування громадян. В переобладнаних приміщеннях відповідно до запроваджених Пенсійним фондом України єдиних стандартів забезпечено максимально комфортні умови, зокрема, приміщення обладнані пандусами (100%), кнопками викликів (100%), табличками зі шрифтом Брайля (100%), метрономами (87%) для доступу громадян з обмеженими фізичними можливостями, у т.ч. – з вадами зору.

Щодо доступності 31 будівлі, де розташовані сервісні центри, то наразі 28 з них (90,3%) розташовані на першому поверсі; 3 (9,7%) - на другому поверсі та вище. 30 приміщень сервісних центрів обладнані пандусом, а одне приміщення - підйомним механізмом.

Карантин став благодатним часом для розвитку електронних сервісів. Електронні послуги і відкриті дані допомагають долати людський фактор, черги та корупцію. Останніми роками Пенсійний фонд України запустив чимало важливих сервісів власного вебпорталу для всіх без винятку категорій людей, які обслуговує.

Для того, щоб стати користувачами онлайн сервісів вебпорталу Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua), слід скористатися системами електронної ідентифікації особи – КЕП (кваліфікований електронний підпис), Bank ID. Тоді дистанційно можна:

- подати заяву про призначення пенсії в “один дотик”;

- автоматично оформити пенсію при досягненні пенсійного віку;

- отримати довідки, достовірність яких підтверджується QR-кодом (форми ОК-5/ОК-7, довідка про розмір пенсії, відомості про виплачену заробітну плату, сплачені на користь особи страхові внески, набутий страховий стаж, інші);

- сформувати електронну трудову книжку та перевірити відомості про трудову діяльність;

- провести прогнозний розрахунок майбутньої пенсії за віком за допомогою сервісу «Пенсійний калькулятор»;

- подати Анкету застрахованої особи для внесення/зміни/уточнення даних в Реєстр(і) застрахованих осіб;

- подати звернення (пропозицію тощо);

- активувати послугу безкоштовного СМС-інформування (щодо призначення/перерахунку пенсії; сплати страхових внесків роботодавцем та страхового стажу особи).

Черговим кроком у напрямку цифровізації став електронний мобільний додаток «Пенсійний фонд», завдяки якому отримувати інформацію щодо власного пенсійного страхування та забезпечення можна зі смартфонів і планшетів.

 

Крім того, додаткову інформацію, яка цікавить людей з особливими потребами, можна одержати за такими телефонами «гарячої» лінії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області:

0-800-50-25-10; (0532) 56-53-29.

 

 

 

УВАГА!

Перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам буде здійснено з квітня після надходження звітності від страхувальників

 Частиною четвертою статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено щорічний перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам з 1 квітня. Право на перерахунок визначає страховий стаж, набутий на 1 березня року, в якому проводиться перерахунок.

 Обов'язковою умовою для такого перерахунку є факт продовження роботи після призначення/перерахунку пенсії та набуття у зв'язку з цим необхідного страхового стажу (якщо особа після призначення чи після попереднього перерахунку пенсії продовжувала працювати та набула не менше 24 місяців страхового стажу, або менше 24 місяців страхового стажу, але після призначення чи після попереднього перерахунку пройшло не менше двох років).

  На цьогорічний перерахунок вплинули зміни, внесені до термінів і форми подання звітності з єдиного внеску.

  У 2018-2020 роках звітність про сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування надавалася щомісячно, тому пенсії без звернень пенсіонерів були перераховані у квітні на підставі отриманої звітності.

   З 1 січня 2021 року набрали чинності зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» та Податкового кодексу України, якими передбачено подання єдиної звітності з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування і податку на доходи фізичних осіб щокварталу (замість щомісяця) з розбивкою по місяцях звітного кварталу. Строки подання такої звітності (податкового розрахунку) встановлено протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу. Відтак, податковий розрахунок за 1 квартал 2021 року подається страхувальниками у період з 1 квітня по 10 травня 2021 року.

  Таким чином, дані про страховий стаж та заробітну плату за січень та лютий 2021 року, які необхідні для здійснення перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам, надійдуть у складі звітності зі сплати податку на доходи фізичних осіб (єдиного внеску), яку страхувальники зобов'язані подати до 10 травня.

 Пенсіонерам не потрібно додатково звертатись до установ Пенсійного фонду, оскільки перерахунок буде здійснено в автоматичному режимі.

 

УВАГА!

Шановні пенсіонери, відкиньте стереотипи і зробіть крок назустріч 

сучасності! 

   Технічний прогрес сьогодні досягнув приголомшливого рівня, і це не потребує аргументів. Комп'ютерні технології, штучний інтелект, нанотехнології, розвиток віртуальної реальності поступово і невпинно змінюють реалії життя кожного пересічного українця, хоча й не кожному осяжні для розуміння, особливо літнім людям. Однак переважна більшість з них вправно користуються мобільними телефонами і оволодівають смартфонами, активно залучаються до соціальних мереж і сплачують комунальні платежі у банківських терміналах.

   Пришвидшить процес долучення людей, якими опікується Пенсійний фонд, до сучасних реалій життя постанова уряду від 29 березня 2021 року, в якій йдеться про зміни в організації виплати і доставки пенсій та грошової допомоги. 

   У постанові «Про додаткові заходи щодо організації виплати і доставки пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України» визначено, що з 1 вересня 2021 року отримуватимуть пенсії та грошову допомогу за місцем фактичного проживання лише такі категорії осіб: 

- люди з інвалідністю І групи; 

- особи, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування та потребують постійного стороннього догляду; 

- особи, які досягли 80-річного віку; 

- одержувачі державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та допомоги на догляд. 

   Особи з вищезазначених категорій самостійно обиратимуть, як отримувати кошти, - або через організацію, відібрану на конкурсі, або через банк з числа уповноважених на виплату пенсій. Зважаючи на це, до 1 вересня 2021 року Пенсійний фонд України проведе перший конкурс для відбору організацій, які здійснюватимуть виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України. Поки що, до проведення конкурсу, виплату і доставку пенсій, як і раніше, здійснюватиме АТ „Укрпошта». 

   Інші категорії пенсіонерів, які сьогодні отримують виплати у відділеннях АТ «Укрпошта» або з доставкою додому листоношами, до 1 вересня 2021 року повинні перейти до більш сучасного і зручного способу виплати пенсій - через уповноважені банки та обрати один з них для подальшого обслуговування. 

   Сучасні пенсіонери, яким від 60-ти до 80-ти років, - це люди нової формації, з доволі високим рівнем освіченості та широким світоглядом. Вони діти другої половини XX сторіччя, для яких не може стати перепоною нескладний здобуток технічного прогресу - банкомат. 

   За останніми статистичними даними, на Полтавщині уже близько 70% пенсіонерів одержують пенсії через банківські установи. Переваги такого обслуговування очевидні - це не тільки просто та зручно, а й вигідно всім учасникам фінансового процесу - і Пенсійному фонду, і банкам, і пенсіонерам. Головне - правильно підібрати банк, у якому людей літнього віку будуть влаштовувати умови обслуговування.

   Обрати один з уповноважених банків для здійснення подальшої виплати пенсій можна з переліку, який додається. 

   У разі, якщо до визначеного терміну громадяни не зроблять вибір, виплата пенсій кожному з таких одержувачів з 1 вересня 2021 року здійснюватиметься через поточний рахунок в АТ «Ощадбанк», який буде відкритий за зверненням органу Пенсійного фонду України, про що одержувача буде проінформовано. А вже потім громадяни зможуть будь- коли змінити уповноважений банк за власним бажанням.

   Отже, шановні пенсіонери, обирайте відомі та великі банки, дізнайтеся, скільки часу займе процедура оформлення пенсійного рахунку та чи достатньо в банку банкоматів і відділень. Відкиньте стереотипи і зробіть крок назустріч сучасності!

 

Головне управління Пенсійного фонду

України в Полтавській області

 

 

 

УВАГА!

Пенсійний фонд України запровадив нову е-послугу автоматичнепризначення пенсії.

   Відтепер пенсія призначається автоматично при досягненні пенсійного віку. Додатково звертатись та особисто відвідувати органи Пенсійного фонду не потрібно. 

   А для користувачів, які ще не є пенсіонерами, сервіс дозволяє надати усю необхідну інформацію для призначення пенсії завчасно. 

   Як це працює? 

   Користувачу, який не є пенсіонером, потрібно авторизуватися на порталі Фонду за допомогою КЕП (кваліфікований електронний підпис). Після цього потрібно заповнити анкету. Додати скановані копії документів. Підписати заяву КЕП та надіслати її до органу ПФУ.

   Документи, що підтверджують трудову діяльність (трудову книжку,  документи про навчання, військову службу тощо), можна подати завчасно.

   Трудову книжку може подати як роботодавець, так і сам користувач. До речі, Пенсійний фонд України розпочав роботу щодо запровадження електронної трудової книжки. 

   Після опрацювання заяви на автоматичне отримання пенсії користувач отримає повідомлення про автоматичне призначення пенсії, дату та розмір виплат. 

   Незабаром послуга буде доступна також користувачам, які не мають КЕП. Вони зможуть авторизуватись через BankID або Інтегровану систему електронної ідентифікації (id.gov.ua). 

 

За матеріалами Міністерства та

Комітету цифрової трансформації України

 

 

УВАГА!

Цифровізація – це нові можливості для всіх людей, які обслуговує Пенсійний фонд

   Карантин став благодатним часом для розвитку електронних сервісів. Він змусив звернутися до онлайну навіть принципових прихильників традиційного способу подання документів і стимулював всі без винятку органи влади приділити ще більше уваги онлайн-послугам.

   Електронні послуги і відкриті дані допомагають долати людський фактор, черги та корупцію. У цьому напрямку Пенсійний фонд України останніми роками суттєво просунувся – запустив чимало важливих сервісів власного вебпорталу для всіх без винятку категорій людей, які обслуговує Фонд. Однак розробники та адміністратори порталу не зупиняються на місці – електронна платформа постійно модернізується, адже недосконалі з технічної чи безпекової точок зору сервіси можуть відбити бажання в користувачів іти в онлайн.

   Для того, щоб стати користувачами онлайн сервісів вебпорталу Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua), слід скористатися системами електронної ідентифікації особи – КЕП (кваліфікований електронний підпис), Bank ID, Mobile ID. Тоді дистанційно можна:

- подати заяву про призначення пенсії в “один дотик”;

- автоматично оформити пенсію при досягненні пенсійного віку;

- отримати довідки, достовірність яких підтверджується QR-кодом (форми 5/ОК-7, довідка про розмір пенсії, відомості про виплачену заробітну плату, сплачені на користь особи страхові внески, набутий страховий стаж, інші);

- сформувати електронну трудову книжку та перевірити відомості про трудову діяльність; 

- провести прогнозний розрахунок майбутньої пенсії за віком за допомогою сервісу «Пенсійний калькулятор»;

- подати Анкету застрахованої особи для внесення/зміни/уточнення даних Реєстр(і) застрахованих осіб;

- подати звернення (пропозицію тощо);

- активувати послугу безкоштовного СМС-інформування (щодо призначення/перерахунку пенсії; сплати страхових внесків роботодавцем та страхового стажу особи).

   Черговим кроком у напрямку цифровізації став електронний мобільний додаток «Пенсійний фонд», завдяки якому отримувати інформацію щодо власного пенсійного страхування та забезпечення можна зі смартфонів і планшетів.

 

Головне управління Пенсійного фонду України

в Полтавській області

 

 

УВАГА! 

Електронний реєстр листків непрацездатності – новий сервіс від ПФУ

   Понад рік тому постановою від 17.04.2019 р. №328 Кабінет Міністрів України дав старт запровадженню в Україні Електронного реєстру листків непрацездатності. Цією постановою уряд визначив для Міністерства охорони здоров’я, Пенсійного фонду та Фонду соціального страхування певні вказівки та строки, необхідні для впровадження реєстру.

   Як свідчать висновки експертів, найкраще з завданням впорався Пенсійний фонд України. На основі унікальної бази відомостей про застрахованих осіб на вебпорталі Фонду створені електронні кабінети закладів охорони здоров’я (лікарів), страхувальників (роботодавців) і застрахованих осіб.

   Зменшення кількості фальсифікацій, економія часу та усунення зайвих паперів – така мета впровадження електронних віртуальних листків непрацездатності.

   Страхувальники, які мають електронні підписи, уже можуть протестувати нову систему. Вона функціонуватиме наступним чином:

1. Лікар, який відкриває лікарняний лист, робить це в електронній системі і підписує його своїм КЕП (електронним підписом).

2. Інформація через реєстр Пенсійного фонду автоматично передається до Фонду соціального страхування та роботодавцю, який може ознайомитися з нею в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ.

   Тобто, для того, щоб мати доступ до електронних листів непрацездатності співробітників, підприємство повинно зареєструватися на порталі ПФУ (https://portal.pfu.gov.ua). Після реєстрації роботодавцю буде доступна інформація по співробітниках, які працюють у нього за основним місцем роботи, зокрема:

– номер лікарняного;

– дата відкриття;

– дата закриття;

– ІПН застрахованого;

– ПІБ застрахованого;

   Повний відхід від паперових лікарняних планується поступово, а поки що рекомендуємо роботодавцям підготуватися до впровадження електронного листа непрацездатності та зареєструватися на вебпорталі Пенсійного фонду України.

   Електронний реєстр лікарняних листів уже працює, і вже зараз зареєстрований роботодавець може подивитися інформацію за листками непрацездатності своїх співробітників, а також сформувати заявку-розрахунок за лікарняним.

 

 

УВАГА!

Порядок надання соціальної допомоги на дітей

фізичним особам – підприємцям на період карантину

Перегляд

 

 

 

УВАГА!

Карантин продовжується - пенсії призначаються дистанційно

    Завдяки порталу електронних послуг Пенсійного фонду України, який діє з жовтня 2011 року, у всіх без винятку категорій людей, які обслуговує Фонд, є можливість дистанційно користуватися широким переліком послуг, що надзвичайно важливо в умовах карантину.

    На сьогодні вже близько 41,4 тис. мешканців Полтавщини долучаються до все нових і нових послуг вебпорталу, адже ця унікальна електронна платформа постійно модернізується та удосконалюється.

   З серпня минулого, 2019 року, почав функціонувати електронний сервіс порталу - призначення пенсії в «один дотик». Нова модель звернення громадян по призначення пенсії, як і всі попередні, спрощує взаємодію громадян з органами Пенсійного фонду, дозволяє скоротити витрати часу осіб, які звертаються за призначенням пенсії, зменшити паперовий документообіг, забезпечує максимально комфортні умови для отримання послуг. З часу впровадження сервісу в області отримано майже 200 електронних звернень за призначенням пенсії. Лише за один день – 22 квітня16 осіб, у яких настав час виходу на «заслужений відпочинок», подали документи для призначення пенсії дистанційно.

    Для того, щоб призначити пенсію через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua), потрібно:

 – одержати електронний цифровий підпис в акредитованих центрах сертифікації;

 – авторизуватись в особистому кабінеті на вебпорталі ;

 – у розділі особистого кабінету “Заява на призначення пенсії” завантажити весь пакет необхідних для призначення пенсії документів у сканованому вигляді;

 – підписати звернення електронним цифровим підписом та надіслати його до підсистеми “Звернення”;

 – у разі потреби додавати документи протягом трьох місяців.

  Новітні технологічні системи Фонду відпрацьовуватимуть усе це в автоматичному режимі, а користувачі вебпорталу будуть отримувати повідомлення про прийняття документів, хід їх опрацювання і про призначену пенсію. 

  Головне управління Пенсійного фонду

 України в Полтавській області

 

УВАГА!

ПРО ПЕРЕВАГИ ЛЕГАЛЬНОГО ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ В УКРАЇНІ

ПЕРЕГЛЯД

УВАГА!

Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повідомляє реквізити рахунків, які відкриваються з 03.01.2020р. для зарахування до державного та місцевих бюджетів збору на обов'язкове державне соціальне страхування з окремих видів господарських операцій

ПЕРЕГЛЯД

 

УВАГА!

Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повідомляє реквізити рахунків, які відкриваються з 01.10.2019р. для зарахування до державного бюджету збору на обов'язкове державне соціальне страхування з окремих видів господарських операцій, відповідно до міжнародного стандарту IBAN

ПЕРЕГЛЯД

 
 
 

 

 

ПРО ПЕРЕВАГИ ЛЕГАЛЬНОГО ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

Предметом даної статті є обговорення проблеми легалізації зайнятості та заробітної плати.

                    Проблема детінізації виплат заробітної плати, зменшення нелегальної зайнятості та загалом - детінізації економіки надзвичайно складна та багатопланова, оскільки водночас стосується працівників, роботодавців, фіскальних органів та питання наповнення державної казни. "Тіньова" економіка, яку породжує нелегальна зайнятість та заробітна плата в "конвертах" спричиняє зменшення доходів на всіх рівнях; руйнує кредитно-грошову систему; знижує ефективність макроекономічної політики, оскільки для прийняття економічних рішень використовуються дані офіційної статистики, для якої "тіньова" економіка не звітує.

              Використання найманої праці без оформлення трудових відносин містить у собі багато негативних моментів, що суттєво впливають на життя людини. Негативний вплив тіньової зайнятості стосується й суспільної небезпеки, адже всі люди є споживачами послуг у сфері торгівлі, транспорту, будівництва тощо, тож необхідна їх висока якість. Також тіньова зайнятість певним чином сприяє поширенню професійних захворювань, зростанню ризиків виникнення нещасних випадків на виробництві, адже офіційно неоформлений працівник не проходить обов'язкового медичного обстеження, з ним не проводяться інструктажі, навчання з техніки безпеки, охорони праці тощо.

         Нараховуючи працівникам заробітну плату в розмірах, менших за мінімальну роботодавці бажають скоротити свої витрати, частково приховують виручку від реалізації товарів, робіт та послуг, використовують працю найманих працівників, з якими не укладені трудові угоди, відтак ці особи не є застрахованими особами. Використання прихованих трудових відносин призводить врешті-решт до зменшення надходжень до бюджету держави, а відтак і зменшення джерел ресурсів для соціальних виплат. Наповнення гаманця майбутнього пенсіонера прямо залежить від сплачених внесків упродовж трудової діяльності. Кожен працюючий, створюючи суспільний продукт, повинен формувати собі необхідний страховий стаж та отримувати легальну заробітну плату. Тільки при поєднанні цих двох складових можна впевнено розраховувати на забезпеченість у похилому віці.

               Право  на  забезпечення  за  загальнообов'язковим   державним   соціальним  страхуванням мають застраховані особи, тобто особи, які, на законних підставах належать до категорії зайнятого населення та на користь яких сплачуються внески до страхових фондів.

            Легальна трудова діяльність - це основа соціальної захищеності працюючого населення. Відсутність цивілізованих трудових відносин позбавляє працівників: захисту від незаконного звільнення; отримання вихідної допомоги у разі звільнення за ініціативою роботодавця; гарантованої виплати заробітної плати 2 рази на місяць, права на щорічну основну відпустку не менше 24 календарних днів, соціальну відпустку з вагітності та пологів, додаткових відпусток передбачених Законом України «Про відпустки», права на оплату листка непрацездатності; втрату страхового стажу для отримання пенсії і як наслідок - отримання мінімальної пенсії за віком; втрату права на отримання соціальних послуг та виплат у разі нещасного випадку на роботі та професійного захворювання; цілої низки інших прав і соціальних гарантій передбачених чинним законодавством.

                Для роботодавця нелегальна праця може принести нестабільність у його діяльності, плинність кадрів зумовить необхідність постійного навчання нових працівників, відсутність відповідальності працівника, можливість безкарного заподіяння матеріальної шкоди, шкоди діловій репутації, неналежне виконання трудових обов'язків.

               Погоджуючись на «тіньову» зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики, пов'язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.

             Тому кожна людина, маючи за законом право на працю, тобто можливість заробляти собі на життя працею, яку вона вільно обирає або на яку вільно погоджується, самостійно має вирішувати, що для неї важливіше 1 жити сьогоденням або ж мати впевненість у завтрашньому дні, отримуючи надійні соціальні гарантії.

     Громадяни мають можливість контролювати зарахування страхового стажу, зареєструвавшись на веб-порталі Пенсійного фонду України.

               Процедура реєстрації на веб-порталі максимально спрощена і проводиться лише один раз. Для цього необхідно звернутися до відповідного територіального органу Пенсійного фонду. Разом з тим доступ до порталу має будь-який власник електронного цифрового підпису. Цьогоріч запроваджено нові онлайн-сервіси - це підключення до послуги смс-інформування пенсіонерів й застрахованих осіб, а також отримання онлайн-довідок.

              Всі користувачі веб-порталу в режимі он-лайн можуть з мінімальною витратою часу, коштів і сил одержувати інформацію про нараховану заробітну плату та сплачені страхові внески, а також постійно контролювати дані, що впливають на розмір теперішньої або майбутньої пенсії.

 

Полтавське об'єднане управління Пенсійного

фонду України Полтавської області

 

 

 

Інформаційне повідомлення фізичним особам-підприємцям щодо зарахування страхового стажу під час здійснення підприємницької діяльності

           Полтавське об’єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області інформує, що згідно із ст.26 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” (далі - Закон) починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу не менше 25 років. Дана норма щорічно буде збільшуватися на 1 рік і починаючи з 1 січня 2028 року складатиме 35 років. Жінки, які народилися по 31 березня 1961 року виходять на пенсію відповідно до абзацу 2 п.1 ст 26 Закону, які народилися з 1 квітня 1961 року виходять на пенсію в 60 років за наявності відповідного страхового стажу.

           За відсутності на дату виходу на пенсію страхового стажу згідно із ст.26 Закону право на призначення пенсії за віком збільшено відповідно до 63 років та 65 років.

           Відповідно до ст.24 Закону страховий стаж — період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

          Загальнообов'язковому  державному пенсійному страхуванню підлягають підлягають і фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

          Так, відповідно до п.3.1 розділу XV “Прикінцеві положення” Закону до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії згідно із ст.26 Закону включаються періоди:

          - ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку:

          а) з січня 1998 року по 30 червня 2000 року, що підтверджується довідкою про реєстрацію як суб'єкта підприємницької діяльності;

          б) з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру.

          Також повідомляємо, що для фізичних осіб-підприємців, які віднесені до першої групи платників єдиного податку згідно із Податковим кодексом, з 1 січня 2018 року скасовано норму щодо можливості сплачувати єдиний внесок у сумі, яка не може бути меншою за 0,5 мінімального страхового внеску. Сплата такими платниками єдиного внеску повинна бути не меншою від мінімального страхового внеску на місяць.

          Фізичні особи-підприємці, в т.ч. ті, що обрали спрощену систему оподаткування та члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підпадають страхуванню на інших підставах звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону та отримують відповідно до Закону пенсію або соціальну допомогу. Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

          Якщо на дату звернення за призначенням пенсії у особи не вистачає страхового стажу Законом передбачено одноразову сплату особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких вона не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню ( у тому числі за період з 01.01.2004 по 31.12.2010 роки). Щоб здійснити таку одноразову сплату необхідно укласти договір про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою ніж мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2.

           Шановні фізичні особи-підприємці! Розмір Вашої пенсії залежить від тривалості страхового стажу, розміру заробітної плати та повноти сплати єдиного соціального внеску. Працюйте легально. Легальна трудова діяльність – це основа соціальної захищеності працюючого населення.

 

Полтавське об’єднане управління Пенсійного

Фонду України Полтавської області

 

 

Пам’ятка

 

для роз’яснення деяких питань при зверненні осіб за призначенням субсиді

 

1.     У разі звернення застрахованої особи, в тому числі фізичної особи - підприємця за інформацією про сплачені суми єдиного внеску

 

          Особа може незалежно від місця проживання по м.Полтаві та Полтавському району звернутися до відділів обслуговування громадян, які знаходяться за адресами:

 

           Київський район - вул. Дмитра Коряка, 3, кім. 213, контактний телефон- 56-59-75,

 

           Шевченківський район- вул. Івана Мазепи, 30, кім. 200/2, контактний телефон 63-31-14,

 

           Подільський район -вул. Анатолія Кукоби, 39, кім. 4, контактний телефон -51-32-65,

 

           Полтавський район — вул. Шевченка, 7, кім. 8, контактний телефон - 2-95-36;

 

           пред’явити паспорт (інший документ, що засвідчує особу), документ, який підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків або право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта або свідоцтва про загальнообов’язкове соціальне страхування та отримати довідку за формою ОК-5 (ОК-7).

          2.    У разі звернення особи, яка не є застрахованою особою в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (не була застрахованою особою у періоди січень-червень):

 

           -  особа  має можливість укласти договір про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь) за будь- які місяці в періоді (січень-червень), в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, в тому числі із одноразовою сплатою єдиного внеску за попередні періоди;

 

               адреса органу Державної фіскальної служби України (далі - ДФС), з якою особа може укласти договір про добровільну участь:

 

                по м. Полтаві - Сервісний центр ГУ ДФС України в Полтавській області, вул. Європейська, 155, вікно 12, 14;

 

                по Полтавському району - Полтавське управління ГУ ДФС України в Полтавській області, вул. Маршала Бірюзова, 32.

 

                При собі мати довіку форми ОК-5 з 2004 року, копії паспорта, ідентифікаційного коду, трудової книжки (за наявності).

 

                Сума сплаченого єдиного внеску за кожен поточний місяць не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, а за минулий період -  помножений на коефіцієнт 2 (3723 грн. х 22% х 2 - 1638,12 грн);

          3.   У разі звернення особи, яка є застрахованою особою у т. ч. підприємцем, та за яку не сплачено (яка не сплатила) єдиний внесок або сплачено (сплатила) у розмірі менше мінімального розміру страхового внеску за окремі періоди:

 

           - особа може  отримати в органах Пенсійного фонду України інформацію з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування про несплату платежів за відповідні періоди, а також про неврахування цих періодів до страхового стажу (довідка ОК-5 або ОК-7);

 

           - сплатити борг зі сплати єдиного внеску на рахунки ДФС (якщо особа — підприємець) для врахування періодів страхового стажу;

 

           - особа має право вимагати від страхувальника (якщо особа- найманий працівник) сплати страхових внесків, у тому числі в судовому порядку (пункт 3 частини першої статті 16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування).

 

          Інформацію про сплату єдиного внеску особа може отримати дистанційно через веб-портал Пенсійного фонду України, шляхом отримання СМС повідомлень.

 

          З метою отримання інформації необхідно зареєструватися на веб-порталі Пенсійного фонду України для отримання доступу до особистого кабінету. Реєстрацію можна здійснити 2 способами:

 

               електронним цифровим підписом або логіном і паролем.

 

               логін та пароль можна отримати звернувшись до відділів               обслуговування громадян;

 

               електронний цифровий підпис можна отримати в акредитованому центрі сертифікації ключів, перелік яких є на веб-порталі Пенсійного фонду України.

 

Оголошення

 

Інформація для фізичних осіб-підприємців та нововведення на Веб-порталі електронних послуг Пенсійного Фонду України

          У недалекому минулому в числі найважливіших напрямків діяльності органів Пенсійного фонду були різноманітні заходи з надходження платежів до пенсійного бюджету та погашення заборгованості з їх сплати. Наразі на перший план вийшли інші пріоритети - легалізація заробітної плати найманих працівників заради захисту прав застрахованих осіб.

 

          Це пов’язано з тим, що ядром численних перетворень і орієнтиром подальших кроків працівників Фонду є Реєстр державного соціального страхування, який згідно із законодавством ведеться Пенсійним фондом України з 1998 року.

 

           У Реєстрі застрахованих осіб, насамперед, міститься інформація про кожну застраховану особу – чи то є працююча людина, чи пенсіонер, чи отримувач виплат із соціального страхування. Зокрема, накопичені персональні дані в актуальному стані, вся інформація про документи, які є у особи, наприклад, дані про видачу пенсійного посвідчення, свідоцтва соціального страхування, про їх заміну в разі втрати і т. ін. Також у Реєстрі систематизовані всі дані про страховий стаж і заробітну плату, починаючи з 2000 року, та ще чимало важливої інформації.

 

           Таким чином, працівники Пенсійного фонду можуть заздалегідь передбачити, на які соціальні гарантії в літньому віці розраховувати нинішньому працівникові. Адже розмір пенсії за віком залежить від тривалості страхового стажу і розміру заробітної плати, з якої сплачувалися страхові та єдиний внески до Пенсійного фонду. У свою чергу, страховий стаж складається з періодів, за які щомісяця й у повному обсязі сплачені кошти у розмірі не менше мінімального страхового внеску, обчисленого з мінімальної заробітної плати.

 

          Як свідчить аналіз даних Реєстру застрахованих осіб, сьогодні найбільш несвідомими у соціально-правовому аспекті виявилися фізичні особи-підприємці. Саме підприємці свідомо чи несвідомо усіляко ухиляються від сплати обов’язкових платежів і начебто не розуміють, що першочерговою умовою одержання пенсійної виплати є набуття необхідного страхового стажу. Об’єктивна реальність є такою, що нині ці люди – або порушники фінансової дисципліни, або жертви правової безграмотності, - а через кілька десятків років – потенційні клієнти Пенсійного фонду і заручники складних життєвих ситуацій.

 

           Плине час, в державі змінюються економічні умови та відбуваються законодавчі зміни, і от уже з 1 січня 2018 року мінімальний страховий стаж для призначення пенсії повинен становити не менше 25 років. Мало того, - кожні 12 місяців загальний розмір страхового стажу, необхідного для призначення пенсії, буде збільшуватися на один рік, і в 2028 році досягне
35–ти років.

 

          Можливо, варто нагадати, що фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, що обрали спрощену систему оподаткування, відповідно до чинного законодавства України належать до категорії платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Платниками також є особи, які провадять незалежну професійну, релігійну, іншу подібну діяльність та отримують від неї дохід.

 

           Оскільки розмір мінімального страхового внеску залежить від розміру мінімальної заробітної плати, то всім зазначеним вище платникам єдиного внеску для зарахування до страхового стажу в повному розмірі одного місяця слід сплачувати не менше ніж 819,06 грн. (з січня 2018 року). Ця сума становить 22% від мінімальної заробітної плати, розмір якої з 1 січня 2018 року відповідно до Закону України „Про Державний бюджет України на 2018 рік” встановлено 3723 грн. на місяць.

 

           Несплата єдиного внеску позбавляє права на зарахування в повному обсязі до страхового стажу періодів підприємницької діяльності, а також залишає людину без страхових виплат за соціальним страхуванням, окрім того, може вплинути на розмір пенсії.

 

Також надаємо інформацію щодо використання Веб-порталу електронних послуг Пенсійного Фонду України.

 

   Пенсійний фонд України постійно розширює можливості дистанційного обслуговування громадян. Одним з останніх нововведень стали онлайн- довідки.

 

   Відтепер через особистий кабінет на Веб-порталі електронних послуг Пенсійного Фонду України, не відвідуючи територіальні органи Фонду, можна отримувати електронні документи з підтвердженням QR-кодом, використовуючи електронний цифровий підпис (ЕЦП).

 

   Відповідно до чинного законодавства документ з QR-кодом є аналогом паперового документу, підписаного відповідальною особою в органі Фонду. Такі довідки дійсні для оформлення субсидій, документів у центрах надання електронних послуг, посольствах та консульських установах, для пред’явлення в банківських установах, органах фіскальної служби, територіальних органах міграційної служби тощо.

 

Працівники установ, до яких громадяни приходять з електронними документами, перевіряють їх достовірність через QR-код і спеціальний перевірочний код.

 

 

Перелік електронних документів, які можна отримати дистанційно, наступний:

 

 

   На сьогоднішній день, зареєструвавшись на веб-порталі Пенсійного фонду України, кожна застрахована особа має можливість контролювати свою зарплату та майбутню пенсію, перевіряти факт сплати внесків та суму, з якої вони перераховуються, отримувати дистанційно електронні документи.

 

   Інформація для тих, хто хоче зареєструватися на веб-порталі Пенсійного фонду України. Незалежно від місця проживання особи по м.Полтаві та Полтавському районі можна звернутися до відділів обслуговування громадян, які знаходяться за адресами:

 

 

  Полтавське об'єднане управління Пенсійного

фонду України Полтавської області